Monday, October 4, 2010

BELAJARLAH KERANA ALLAH..

ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera...5 oktober 2010,selasa,1.48 pm

tak tahu macam mana nak mulakan penulisan ini..hati tengah sebak dan pilu. dalam bilik kuliah aircond yang tenang,sekarang aku sendirian.. .so,bolehla nak feel2 sikit.hihi. habis aku sedut air tin cincau buat pengisi perut pagi ini..cukup dah tu,alhamdulillah..
pagi2 tadi aku bangun seawal 5.00pg lagi ,cuba menyiapkan assigment yang berlambak..alhamdulillah..semua dah selesai..tunggu presentation je. 


semalam sempat la merengek kat mak ngadu masalah yang aku hadapi sejak beberapa hari ni.yela...anak manja katakan..hihi. tapi betul2,aku tak tahula..sejak beberapa hari ini,kepala ni banyak dan ligat sangat berfikir..yang pasti bukan mengenai pelajaran..tapi mengenai apa yang terjadi disekeliling aku..




hari jumaat hari tu,8 october 2010, pensyarah kelas ceramik tetiba je ber nawaitu secara mendadak nak buat quiz..aduyai...satu kelas jadi kecut perut dan cuba memprotes.mana taknya, angin takde, ribut takde,tetiba nak buat quiz. parah2...dah la aku satu huruf pun tak study lagi...tapi aku buat2 la cool je walaupun rasa nak protes gak. pikir2 balik,padanla muka aku. "belebok!". nah sebijik atas muka aku. yela..sapa suruh aku tak study awal2..kira pensyarah tu tak salah pun. aku yang suka sangat study last minit. dah2..cukupla tu mmbebel kat sini.yang pastinya quiz aku hari tu mmg hancur la..hihi..redha je aku. ramai jugakla yang pressure hari tu sebab tak boleh jawab quiz. 10% beb markah...sape tak sayang..budak2 ni ape lagi..dah abis quiz,terus belah dan ajak geng2 pergi lepas stress kat mid valley..aku ade usrah time tu. aku attend dulu pengisian rohani ni.yela..ni la tempat aku nak lepas stress..hihi..salah seorang kawan ahli usrah aku tu,sekelas ngn aku gak.tak leh nak jawab gak soklan quiz tadi.ape lagi,terus je dia ngadu kat naqibah .
"kak..macam mana kita nak score exam ye?saya selalu study tak bersungguh..macam mana nak dapatkan ilmu yang berkat?"
kak naqibah: "kita kena usaha dik..mohon ngn ALLAH jugak..ALLAH juga yang menentukan sama ada kita berjaya atau tidak.walau setakat mana pun kita study,tapi kalau dah tetapkan kita tak berjaya ,kita tak blh nak salahkan takdir.mgkin ade lagi kurang kita dengan  ALLAH."
konklusinya,aku jugakla yang bagi kata2 akhir..walaupun aku sendiri pun tak boleh nak jawab..hihi
aku:" ilmu yang berkat tu apabila kita belajar ,kita akan ingat sampai bila2.macam time kita sekolah rendah dulu..kita ingat lagi sampai sekarang macam mana nak tambah dan tolak..matematik kan?itulah ilmu yang berkat.susah kita nak capai tahap ilmu macam tu.kita kena belajar dengan hati..bukan dengan mata dan telinga.insyaALLAH..moga ALLAH beri kejayaan untuk hamba2NYA yang bertaqwa kepada NYA.."


selesai je usrah.."tet2!" inbox aku masuk massage la...
"awak nak pergi tak mid valley?kitaorang tak pergi lagi ni"  wah..setia betul diorang tunggu aku ngan kawan aku ni. tangan aku laju je taip reply massage tadi "nak2!tapi saya nak solat dulu..korang pergila dulu..nanti meet kat sana k..insyaALLAH :)" kawan aku reply lagi..."ok"..tu je?aiyok..rugi kredit jer..hihi. selesai aku solat.hati ni bersungguh memohon pada yang MAHA MEMBERI, "ya ALLAH...selamatkan perjalanan kami ya ALLAH..jangan biarkan kami terlalu leka dengan keseronokan sehingga melupakan MU..jika kau ingin menarik nyawa kami,maka ambilllah saat kami dalam keimanan.berikan kami pengajaran dalam perjalanan kali ini...amin.."



 to be continued..

No comments:

Post a Comment